Συνήγορος του ..εκπαιδευτικού υπάρχει;

Με αφορμή την πρόσφατη ανακοίνωση (2008-05-22) των αποτελεσμάτων της διαδικασίας αποσπάσεων στον ΟΕΕΚ (ως ενός από τους φορείς όπου επιτρέπονται τέτοιες για τους εκπαιδευτικούς του ΥπΕΠΘ) και τη διαφωνία μου με αυτά, είπα να το ψάξω λίγο περισσότερο. Το ίδιο το Υπουργείο και το αρμόδιο τμήμα Προσωπικού Β/θμιας Εκπαίδευσης δηλώνει άγνοια και αναρμοδιότητα για τη διαδικασία με την οποία ο φορέας (εδώ ο ΟΕΕΚ) εξετάζει τις αιτήσεις που το ΥπΕΠΘ απλά του προωθεί. Και παρόλο που για τις αντίστοιχες διαδικασίες μεταθέσεων υπάρχουν τουλάχιστον τα σχετικά προεδρικά διατάγματα που προβλέπουν μοριοδότηση των διαφόρων κοινωνικών λόγων και -λιγότερο- των τυπικών προσόντων, για τη διαδικασία των αποσπάσεων «δεν υπάρχει τίποτα» όπως χαρακτηριστικά δηλώνουν οι υπάλληλοι στην τηλεφωνική εξυπηρέτηση τόσο του ΟΕΕΚ όσο και του Υπουργείου Παιδείας.

Απογοήτευση 1η: Μετά την αίτηση επανεξέτασης του αιτήματος (τόσο απευθείας προς τον ΟΕΕΚ όσο και μέσω της Δ/νσης Β/θμιας στην οποία ανήκω) και αφού κανείς ούτε στο τμήμα Διοικητικού όσο και στο Γραφείο Προέδρου – πάνω από 2 εβδομάδες μετά – δεν γνωρίζει το χρονοδιάγραμμα συνεδρίασης των αρμόδιων οργάνων (φαντάζομαι δλδ του Δ.Σ. του ΟΕΕΚ) σκέφτηκα να επικοινωνήσω με το Συνήγορο του Πολίτη.

Απογοήτευση 2η: Όπως αναφέρεται ρητά στην ενότητα για το ποιές υποθέσεις αναλαμβάνει ο Συνήγορος του Πολίτη, στην αρμοδιότητά του ΔΕΝ υπάγονται θέματα που αφορούν στην υπηρεσιακή κατάσταση του προσωπικού των δημόσιων υπηρεσιών.
Την ανάγκη να αρθεί ο συγκεκριμένος περιορισμός την έχει τονίσει ο ίδιος ο Συνήγορος του Πολίτη με έγγραφό του προς τον Υπουργό Εσωτερικών, όπου επισημαίνεται ότι παρόλο που «έχει γίνει αποδέκτης σημαντικού αριθμού
αναφορών που του απευθύνουν υπάλληλοι φορέων του δημοσίου τομέα, οι οποίοι
διαμαρτύρονται για την εκ μέρους των υπηρεσιών τους μη απάντηση ή μη
διεκπεραίωση υποβληθέντων εγγράφως αιτημάτων τους
«, «σεβόμενος το γράμμα του νόμου, ο Συνήγορος του Πολίτη αποφεύγει να
διερευνήσει τις σχετικές αναφορές που του απευθύνουν οι δημόσιοι υπάλληλοι
«. Την αδυναμία παρέμβασης επισημαίνει και το ακόλουθο άρθρο παρόλο που, όπως και ο ίδιος ο Συνήγορος παραδέχεται, θα υπάρχουν πάρα πολλές περιπτώσεις κακοδιοίκησης. Κρίμα, γιατί αντίστοιχες παρεμβάσεις στις διαδικασίες προσλήψεων έδειξαν πολλές τέτοιες παραλείψεις.

Μετά από τα παραπάνω ακολούθησε μια μικρή κουβέντα με δικηγόρο. Αναγκαστικά περνάμε σε άλλη τακτική: Αν, λοιπόν, δεν υπάρξει απάντηση στην ένσταση/αίτηση επανεξέτασης μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα τότε θα υπάρξει διαδικασία εξώδικης «διεκδίκησης» της απάντησης. Και, ανάλογα με την έκβαση της όλης διαδικασίας καταφεύγει κανείς σε μήνυση ή όχι.

Για να δούμε αν θα ..τριτώσει το κακό με τις απογοητεύσεις …

UPDATE 2008-06-20 Και νέα τηλεφωνική επικοινωνία ένα μήνα μετά την αίτηση επανεξέτασης με την κ.Γxxxα στο Γραφείο του Προέδρου του ΟΕΕΚ χωρίς όμως να υπάρχει κάτι νεότερο. Κι όλα αυτά την ώρα που λέγεται ότι έχει ξεκινήσει τη συνεδρίασή του το ΚΥΣΔΕ για την εξέταση των αιτήσεων απόσπασης από ΠΥΣΔΕ σε ΠΥΣΔΕ. Αναρωτιέμαι, δεν μας φέρνει αυτή η καθυστέρηση επανεξέτασης των αιτημάτων προ τετελεσμένων καταστάσεων; Στη δική μου περίπτωση υποτίθεται θα εξεταστεί τώρα η αίτηση από ΠΥΣΔΕ σε ΠΥΣΔΕ. Τι θα γίνει στην -εξαιρετική όπως φαίνεται – περίπτωση που εγκριθεί αυτή; Πώς μπορεί να διεκδικηθεί η ικανοποίηση του αρχικού αιτήματος αφού πλέον θα αφήνονται ακάλυπτα λειτουργικά κενά; Μη βάζω ιδέες: Μια «λύση» θα ήταν να μην ικανοποιηθεί ούτε αυτό το αίτημά μου!!!

UPDATE 2008-06-23 Να που η παραπάνω «λύση» ..υιοθετήθηκε τελικά: Δεν περιλαμβάνεται το όνομά μου στον κατάλογο των σημερινών αποσπάσεων από ΠΥΣΔΕ σε ΠΥΣΔΕ …

UPDATE 2008-07-28 Επιτέλους! Αγωνία τέλος! Το όνομά μου περιλαμβάνεται στον κατάλογο των συμπληρωματικών αποσπάσεων για τον ΟΕΕΚ (μια διαδικασία που ανακοινώθηκε μόλις 15 μέρες πριν. Μα να μην γνωρίζει κανείς αν θα γίνει καν μια τέτοια διαδικασία;! Τόσο οι ενοχλήσεις στο σχετικό τμήμα αλλά και η αγωνία όλων θα ήταν μικρότερη…). Δεν γνωρίζω τι μέτρησε περισσότερο: το ίδιο το αίτημα επανεξέτασης ή η γνωστοποίησή του στον διευθυντή του ΙΕΚ, στον ίδιο τον πρόεδρο του ΟΕΕΚ αλλά και παραπέρα. Ποιος ξέρει; Τώρα περιμένω να δω αν θα είμαι σε ΙΕΚ ή στην κεντρική υπηρεσία του οργανισμού…
ΥΓ. Η αναφορά πάντως στον Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης έχει ήδη γίνει..Βλ. σχόλια.

11 thoughts on “Συνήγορος του ..εκπαιδευτικού υπάρχει;

  1. Αν και είχε πέσει στην αντίληψή μου η ύπαρξη του θεσμού αυτού (μάλιστα είχα διαβάσει και τις παρουσιάσεις μιας σχετικής ημερίδας του ΤΕΕ που είχε οργανωθεί για την συνεισφορά που αναμένεται να έχει η ηλεκτρονική διακυβέρνηση στην αποφυγή περιπτώσεων κακοδιοίκησης – όρος που πρέπει να χαρακτηρίζει και τη δική μου περίπτωση), ομολογώ ότι δεν το είχα συνδέσει με υπηρεσιακά θέματα (και μάλλον ούτε ο δικηγόρος στον οποίο απευθύνθηκα).

    Πολύ ενδιαφέρον! Εννοείται θα διερευνήσω και αυτή τη διέξοδο και άμεσα θα υποβάλω μια σχετική αναφορά (με ηλεκτρονικό τρόπο κιόλας αφού δίνεται μια τέτοια δυνατότητα).

    Εντύπωση όμως μου κάνει που το έγγραφο του Συνηγόρου του Πολίτη, που αναφέρω παραπάνω, δεν παραπέμπει στον Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης για τέτοιες περιπτώσεις. Ίσως να υπάρχει κάποια διεκδίκηση αρμοδιοτήτων ή απλά ο θεσμός να είναι πολύ καινούριος …

  2. Πραγματικά πολύ ενδιαφέρον. Πρέπει όλοι να γνωρίζουμε που μπορούμε να απευθυνθούμε σε αντίστοιχες περιπτώσεις. Περιμένουμε νεότερα.

  3. Να και κάποια αποσπάσματα από τις επισημάνσεις εκείνης της ημερίδας, που -τονίζω- αφορούν γενικά τη Δημόσια Διοίκηση:

    Η δημοσίευση στο διαδίκτυο όσο το δυνατόν περισσότερων πληροφοριών για τις ενέργειες της Δημόσιας Διοίκησης, τις διαδικασίες, τις χρεώσεις των υποθέσεων και τη φάση που βρίσκεται κάθε διαδικασία (π.χ. το γνωστό OPEN project στο Δήμο της Σεούλ)6, αυξάνει την αίσθηση της ευθύνης (accountability) στη Δημόσια Διοίκηση, ενισχύοντας παράλληλα τη δυνατότητα του πολίτη και των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων (ΜΚΟ), να ανιχνεύσουν και να τεκμηριώσουν τις καταγγελίες τους για περιπτώσεις κακοδιοίκησης και διαφθοράς

    ( … )

    Οι εφαρμογές ηλεκτρονικής διακυβέρνησης θα πρέπει να έχουν ως στόχους: ( … ) Να επιτρέπουν την πρόσβαση σε όσο το δυνατόν περισσότερη πληροφορία στο κοινό (πολίτες και ΜΚΟ). Να χρησιμοποιούν τα δεδομένα, με τρόπο τέτοιο ώστε οι κανόνες να είναι διαφανείς και να είναι ξεκάθαρη η σύνδεση δεδομένων και κανόνων με συγκεκριμένες αποφάσεις. Να ενισχύουν την ατομική ευθύνη, καθιστώντας ανιχνεύσιμες τις αποφάσεις και τις ενέργειες συγκεκριμένων στελεχών σε διαδοχικά επίπεδα της ιεραρχίας.

    ( … )

    Ο πολίτης θα πρέπει να μάθει να διεκδικεί, να ζητά την δημόσια πληροφορία και όχι να υπομένει πιθανά σημεία διαφθοράς – «γιατί αυτό συμβαίνει συνήθως». Αυτό θα πρέπει να συνοδευθεί από παράλληλες ηλεκτρονικές υποδομές για καταγγελία περιστατικών – και πάλι αξιοποιώντας τα σωστά κανάλια πρόσβασης

    ( … )

    Ταυτόχρονα, θα πρέπει να αναζητηθεί η δημιουργία κατάλληλων κινήτρων στους Δημοσίους Υπαλλήλους, το κατεξοχήν δομικό στοιχείο της Δ.Δ., για την υποβολή προτάσεων για την αναδιάρθρωση των υπηρεσιών. Προτεραιότητα επίσης θα πρέπει να δοθεί στην υποστήριξη της πρόληψης (μέσω της πληροφόρησης και της παροχής πληροφοριών /εργαλείων στους πολίτες για τη παρακολούθηση των χειρισμών από πλευράς του Δημοσίου – καταρχήν σε «ανώδυνες» λειτουργίες και στην συνέχεια σε περισσότερο πολύπλοκες. Με αυτόν τον τρόπο θα ανατροφοδοτηθεί η συμμετοχή του χρήστη και θα ενισχυθεί μέσω ενός καινοτόμου μοντέλου διάδρασης η ηλεκτρονική δημοκρατία (e-democracy).

    Καλή η …θεωρία. Για να δούμε τι γίνεται και στην πράξη όμως …

  4. Μόλις υποβλήθηκε το αίτημα προς τον Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης. Θα επανέλθω με το πλήρες κείμενο της αναφοράς. Για την ώρα σημειώνω την απάντηση στην ηλεκτρονική καταχώρηση του αιτήματος:
    Ευχαριστούμε
    για τις πληροφορίες. Θα επεξεργαστούμε την καταγελλία σας το συντομότερο δυνατό.

    (σ.σ. δεν έγινε κάποια επέμβαση για τη διόρθωση του «καταγελλία» σε «καταγγελία»)

    Δεν περιμένω πολλά μιας και όπως ορίζει ο νόμος 3149/2003 «( … ) Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, ύστερα από αίτηση των ενδιαφερομένων και γνώμη του ΔΣ του ΟΕΕΚ είναι δυνατή η απόσπαση στον ΟΕΕΚ εκπαιδευτικών λειτουργών ( … )»

    Τελικά όντως «δεν υπάρχει τίποτα» που να καθορίζει κάποιο πλαίσιο αφήνοντας περιθώρια για πλήρη ..ελευθερία κινήσεων…
    Εξ’ου και το -επιεικώς ειρωνικό αλλά και άλλοτε συμπονετικό- ύφος των υπαλλήλων στην τηλεφωνική εξυπηρέτηση….

  5. Όπως είχα υποσχεθεί, τα βασικά σημεία της αναφοράς είναι τα ακόλουθα:

    Διαδικασία Αποσπάσεων Μόνιμων Εκπαιδευτικών στον ΟΕΕΚ (ΥΠΕΠΘ-Αρ.Πρωτ. 40532/Δ2/01-04-2008):

    1)Για την εξέταση των αιτήσεων απόσπασης εκπαιδευτικών για την κάλυψη των αναγκών των διαφόρων φορέων δεν υπάρχει (ή τουλάχιστον δεν γνωστοποιείται ούτε μέσα από τη σχετική προκήρυξη αλλά ούτε και από την τηλεφωνική εξυπηρέτηση) κάποια μέθοδος αξιολόγησης των κοινωνικών λόγων και των τυπικών προσόντων (π.χ. μέσω μορίων) και άρα κατάταξης των αιτήσεων.

    2)Δεν ανακοινώνεται η κατάταξη αυτή και βεβαίως ούτε οι λόγοι που επικαλείται ο κάθε ενδιαφερόμενος, ούτε τα τυπικά τους προσόντα αλλά ούτε καν το πού τοποθετήθηκαν όσοι έγιναν δεκτοί.

    3)Δεν γνωστοποιείται εγκαίρως κάποιο χρονοδιάγραμμα και ούτε διευκρινίζεται αν υπάρχει καν διαδικασία επανεξέτασης αιτημάτων και ενστάσεων.

    4)Δεν υπάρχει ανάληψη ευθύνης της διαδικασίας από κάποιο τμήμα μιας και η Διεύθυνση Προσωπικού Β/θμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας παραπέμπει στο Τμήμα Προσωπικού του ΟΕΕΚ, το οποίο με τη σειρά του παραπέμπει στο Γραφείο Προέδρου του Οργανισμού το οποίο με τη σειρά του παραπέμπει πίσω στην απόφαση του Υπουργείου.

    5)Δεν ανακοινώνονται ακριβή στατιστικά στοιχεία σχετικά με τα ποσοστά αιτήσεων και τελικά αποδεκτών αιτημάτων ώστε να μπορεί να υπολογίσει κανείς τις «πιθανότητες» αποδοχής του αιτήματός του δεδομένου ότι η υποβολή ενός τέτοιου αιτήματος αποκλείει τον ενδιαφερόμενο αυτόματα από «διεκδίκηση» απόσπασης σε άλλους φορείς.

    Υπάρχουν και μερικά ακόμη που όμως είναι με μπόλικη νομική ορολογία και δεν τα αναφέρω εδώ …

  6. Με αφορμή μια αναφορά της ΕΛΜΕ Χανίων στις ενέργειες του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης αισθάνθηκα ότι «παραγκώνισα» (παρόλο που έγιναν μερικές σχετικές συζητήσεις άτυπα) στην παραπάνω διαδικασία και αναζήτηση το συνδικαλιστικό όργανο των εκπαιδευτικών, την ΕΛΜΕ .

    Απευθύνθηκα λοιπόν τόσο στον πρόεδρο της ΕΛΜΕ Λασιθίου (όπου τυπικά ανήκω) κ.Τσιολάκη όσο και στον πρόεδρο της ΕΛΜΕ Χανίων κ. Κοτσιφάκη Παύλο για ένα σχόλιό τους τόσο σχετικά με το ρόλο του Επιθεωρητή (μετά μάλιστα και τις πρόσφατες παρεμβάσεις του) όσο και για το συγκεκριμένο θέμα που θίγω παραπάνω.

  7. Αγαπητέ συνάδελφε
    1. η εμπειρία μου μου λέει ότι σε αυτές τις θέσεις για να πάρεις απόσπαση πρέπει να έχεις μέσον
    2. η ΟΛΜΕ έχει ζητείσει να γίνονται όλες οι αποσπάσεις από το ΚΥΣΔΕ,ώστε να μπορεί να υπάρχει κάποιος έλεγχος
    3. ο επιθεωρητής έχει ασχολιθεί με τους εκπ/κους εκεί που έχουμε πειθαρχικά εναντίον των συναδέλφων
    το τηλέφωνό μου 2821091713 6976195926

  8. Ευχαριστώ τον κ.Κοτσιφάκη για την ηθική υποστήριξη αλλά στη φάση αυτή – ο κάθε εκπαιδευτικός πιστεύω – χρειάζεται άλλου τύπου στήριξη.
    Τέτοια θέματα θα έπρεπε να έχουν αντιμετωπιστεί από καιρό με τις κατάλληλες νομικές ενέργειες..Ποτέ δεν είναι αργά όμως.
    Εγώ -μιας και έχω έννομο συμφέρον λόγω έλλειψης εναλλακτικών – (μαθαίνω σιγά σιγά τους νομικούς όρους😉 ) θα επιδιώξω να κινηθώ νομικά. Αφού η ΕΛΜΕ δεν εκκινεί τέτοια θέματα, τουλάχιστον στηρίζει τέτοιες ενέργειες;

  9. Παράθεμα: Εμπειρίες από Δημόσια Διοίκηση (2) « Λίγο από όλα

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s