Ηλεκτρονικά εντάλματα πληρωμής (και πόσο απέχουμε!)

Παρόλο που η απόφαση υιοθέτησης του διπλογραφικού λογιστικού συστήματος έχει ληφθεί από τις αρχές τις δεκαετίας (του 2000) όπως π.χ. μπορεί να δει κανείς στο σχετικό οδηγό εφαρμογής (κι εδώ για τους ΟΤΑ), πολλοί φορείς «περίμεναν» να …αναγκαστούν από τις απαιτήσεις για τη συμμετοχή σε συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα (βλ. βεβαίωση για διαχειριστική επάρκεια και το σχετικό πρότυπο του ΕΛΟΤ που το θέτει ως αυστηρή προϋπόθεση), ώστε να προχωρήσουν στην υλοποίηση. Η διαδικασία υιοθέτησης του διπλογραφικού φαίνεται να ξεκίνησε αρκετά «ανοιχτά» (μάλιστα ήταν από τις πρώτες και από τις ..λίγες σχετικές διαδικασίες) και με τη συμμετοχή της αγοράς, εμπειρογνωμώνων κλπ. ώστε να καθοριστούν οι προδιαγραφές και τα σχετικά τεστ συμμόρφωσης, όταν ακόμη έννοιες όπως η διαλειτουργικότητα κ.α. ήταν ακόμη στα ..σπάργανα (όχι ότι τώρα έχουν προχωρήσει πολύ τα πράγματα αλλά λέμε…).

Όπως, βέβαια, μπορεί να παρατηρήσει κανείς στις προδιαγραφές, ο στόχος ήταν η μηχανογράφηση της όλης διαδικασίας με τελικό στόχο την παραγωγή έντυπων παραστατικών και μάλιστα μεγάλος όγκος δουλειάς ήταν η προσαρμογή των εκτυπώσεων στις ανάγκες και τις …υποδομές του εκάστοτε φορέα, οπότε -όπως καταλαβαίνετε- έπρεπε να ληφθούν αποφάσεις σε «προβλήματα» της μορφής: αποσύρσεις κρουστικών εκτυπωτών, τι θα γίνει με τα αναλώσιμα τριπλότυπα έντυπα, προμήθεια εκτυπωτών Α3 για τις μισθοδοτικές καταστάσεις κ.α. (κι αν νομίζετε ότι μιλάμε για το …μακρινό παρελθόν ..γελιέστε! 🙂 ).

Ούτε λόγος τότε για εξαγωγή των στοιχείων σε -προσυμφωνημένη- μορφή ώστε να διευκολύνεται το επόμενο βήμα της ευρύτερης διαδικασίας που φαίνεται να είναι ο έλεγχος π.χ. των στοιχείων αυτών. Έτσι, κάθε μικρή ή μεγάλη δαπάνη αποτυπώνεται -κυριολεκτικά- σε ένα Χρηματικό Ένταλμα Πληρωμής (ΧΕΠ) και «πακέτο» με μια σειρά από «δικαιολογητικά» αποστέλλονται προς έλεγχο στο αρμόδιο παράρτημα του «Ελεγκτικού». Εντάξει, ας παραδεχτούμε ότι ειδικά τα δικαιολογητικά μοιάζει να είναι όνειρο ..θερινής νυκτός να μπορέσουν κάποτε να είναι σε ηλεκτρονική μορφή μιας και αποτελούνται από εισηγήσεις, αποφάσεις, αιτήματα προεγκρίσεων, προσφορές από προμηθευτές, περιγραφές σκοπιμότητας -όταν υπάρχουν-, βεβαιώσεις καλής εκτέλεσης/παραλαβής, τιμολόγια και η λίστα …δε συμμαζεύεται!. Ένα σύστημα ηλεκτρονικού πρωτοκόλλου, ηλεκτρονικής διαχείρισης εγγράφων μαζί με ένα σύστημα ηλεκτρονικής υπογραφής αυτών θα μπορούσε να βοηθήσει σε κάτι τέτοιο αλλά παρόλο που κάποιες ενέργειες έχουν ήδη γίνει (π.χ. για τα τιμολόγια έχει ήδη γίνει λόγος για ηλεκτρονική παρακολούθησή τους, αλλά δεν είμαι πολύ σίγουρος ότι γίνεται αναφορά σε ηλεκτρονική μορφή) ας το αφήσουμε για την ώρα…

Οπότε, φτάνουμε στο σημείο ένα μεγάλο κομμάτι του ρόλου του Ελεγκτικού Συνεδρίου (του Επιτρόπου, των υπηρεσιών εντελλομένων κλπ) να περιορίζεται (?) στον έλεγχο της νομιμότητας (π.χ. των υπογραφών, των αρ.πρωτοκόλλων, των επαρκών δικαιλογητικών) και στην -χειρωνακτική εννοείται- επανα-εισαγωγή των στοιχείων από τα έντυπα ΧΕΠ στο ΟΠΣ του Ελεγκτικού Συνεδρίου, αντί της υιοθέτησης κοινής αναπαράστασης (π.χ. σε XML) και μιας διαδικασίας υποβολής τους (στην …ανάγκη ακόμη και με μέσα αποθήκευσης αν δεν υπάρχει δυνατότητα online διασύνδεσης!).

Υπο αυτές τις συνθήκες ακόμη και πολιτική βούληση να υπάρχει, δύσκολο να βρεθούν -ανθρώπινοι κλπ- πόροι για να υλοποιηθούν οι από καιρό προτεινόμενες αλλαγές (βλ. πρόταση του Αλ. Παπαδόπουλου ή τη σχετική κουβέντα εδώ) προς την κατεύθυνση της διεύρυνσης των ελέγχων (π.χ. με υιοθέτηση και του ελέγχου σκοπιμότητας.

Και φαντάζομαι αντίστοιχες προτάσεις/απορίες και βελτιστοποιήσεις μπορούν να διατυπωθούν ακόμη πιο πολλές αν κανείς έχει μια συνολική εικόνα της «υπερ-διαδικασίας» πια της καταγραφής και του ελέγχου των δαπανών. Δεν την έχω την εικόνα αυτή όμως – μπορείτε να βοηθήσετε;

Υ.Γ. Ενδιαφέρεται κανείς να αναλύσουμε τα παραπάνω ζητήματα στα πλαίσια π.χ. μιας πρότασης για ελληνοποίηση (στη συγκεκριμένη περίπτωση χρειάζεται βέβαια προσαρμογή κι όχι μόνο μετάφραση) κάποιας από τις εφαρμογές που προτείνονται εδώ; (Αν και για κάποιες έχει ήδη γίνει κάποια δουλειά -για τον ιδιωτικό τομέα- στα πλαίσια προηγούμενης πρόσκλησης, βλ. ελληνοποίηση OpenERP και σχετική παρουσίαση εδώ). Βέβαια μένει ανοιχτό το θέμα της μισθοδοσίας…

ΥΓ2. Και μιας και αναφερθήκαμε στη μισθοδοσία, λέτε να δούμε άμεσα κεντρικές (μετά την Ιαπωνία, εμείς! 😉 ) λύσεις – έστω και με τη μορφή SaaS- δεδομένης της ύπαρξης Ενιαίας Διεύθυνσης Μισθών (στο ΓΛΚ); Αυτό όμως θα κάνει ακόμη πιο άμεση την ανάγκη εξεύρεσης λύσης για την ηλεκτρονική ανταλλαγή στοιχείων ενταλμάτων με τα υπόλοιπα υποσυστήματα οικονομικής διαχείρισης των οργανισμών. Ας μη μιλήσουμε για την ανάγκη διατήρησης ενημερωμένων «σταθερών» στοιχείων των δικαιούχων …

Advertisements

6 thoughts on “Ηλεκτρονικά εντάλματα πληρωμής (και πόσο απέχουμε!)

  1. Η μηχανογράφηση του Δημόσιου Τομέα (συμπεριλαμβανομένων και των ΟΤΑ) συντελείται
    σταδιακά με νέα τεχνολογία, η οποία επιτρέπει μεταξύ άλλων την ψηφιακή υπογραφή και τη
    διαλειτουργιοκότητα. Επίσης, ο δημόσιος τομέας στελεχώνεται σταδιακά με προσωπικό
    πληροφορικής για την υποστήριξη των χρηστών των νέων μηχανογραφικών συστημάτων.

    Ωστόσο, ο ανασχεδιασμός των διαδικασιών στο Δημόσιο ώστε να αξιοποιούνται στο έπακρο
    οι νέες τεχνολογίες είναι ακόμη άγνωστη λέξη. Επίσης, οι (παλιοί) υπάλληλοι δεν είναι
    εξοικειωμένοι με τους υπολογιστές και έχουν μάθει να δουλέυουν μόνο με χαρτιά.

    Όχι ότι τα χαρτιά δεν έχουν θέση στην ψηφιακή εποχή. Ακόμη και οι Τράπεζες που έχουν μηχανογραφήσει τη λειτουργία τους εδώ και χρόνια δουλεύουν και με χαρτιά. Αλλά η
    δουλειά γίνεται πιο γρήγορα χωρίς χαρτιά, αρκεί ο χρήστης να γνωρίζει πώς να κάνει
    τη δουλειά του με τον υπολογιστή. Δυστυχώς, οι υπάλληλοι του Δημοσίου δεν γνωρίζουν
    πώς να κάνουν τη δουλειά τους μόνο με υπολογιστή και δεν εμπιστεύονται (ακόμη) τον
    υπολογιστή για το σκοπό αυτό.

    Το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν κάνει έλεγχο σκοπιμότητας, όχι γιατί υστερεί μηχανογραφικά,
    ούτε γιατί οι φορείς του Δημοσίου που ελέγχει υστερούν, αλλά γιατί δεν είναι στις
    αρμοδιότητες του Ελεγκτικού Συνεδρίου ο έλεγχος σκοπιμότητας. Ούτε και πρόκειται να
    κάνει ποτέ έλεγχο σκοπιμότητας, γιατί δεν διαθέτει επιστημονικό προσωπικό και χρήματα
    γι’ αυτή τη δουλειά.

    Για να φτάσουμε στο ηλεκτρονικό ένταλμα δεν αρκεί μόνο η πολιτική βούληση σε επίπεδο
    κυβέρνησης. Χρειάζεται και συνεννόηση μεταξύ των φορέων του Δημοσίου (υπουργείων, ΟΤΑ,
    νοσοκομείων κλπ.) για κάτι τέτοιο. Και η διάθεση συνεργασίας και συνεννόησης δεν είναι
    πάντοτε δεδομένη. Υπάρχουν σθεναρές αντιστάσεις.

    Απέχουμε πολύ ακόμη από το ηλεκτρονικό ένταλμα πληρωμής και θα συνεχίσουμε να απέχουμε
    όσο το Δημόσιο κουβαλά τα βαρίδια του παρελθόντος.

  2. Παράθεμα: Οικοσύστημα παρακολούθησης προμηθειών και διαγωνισμών « Λίγο από όλα

  3. Αρχίζω να βλέπω πως εξίσου σημαντικό με το ηλεκτρονικό πρωτόκολλο είναι ένα σύστημα ηλεκτρονικής δημιουργίας και διαχείρισης εγγράφων. Τα έγγραφα δηλαδή να ξεκινούν τη ζωή τους ηλεκτρονικά και να να τη συνεχίζουν έτσι, με βάση ένα συγκεκριμένο αναγνωριστικό / ταυτότητα του κάθε εγγράφου.

    • Αν μιλάμε για διαχείριση/διαμοιρασμό/συνεργατική δημιουργία εγγράφων εντός κάποιου οργανισμού κάτι τέτοιο είναι εφικτό τόσο με εμπορικές λύσεις (π.χ. πρόσφατη ανακοίνωση της υιοθέτησης λύσης της EMC2 στο ΙΤΕ) όσο και με λύσεις ανοιχτού λογισμικού (π.χ. έχω αναφερθεί στο παρελθόν στ Alfresco, το Nuxeo κ.α. Αν ένα τέτοιο σύστημα συνδυαστεί και με ένα σύστημα μοντελοποίησης και παρακολούθησης διαδικασιών τότε επιτυγχάνεται κατά την άποψή μου και η αποτελεσματικότητα στη διακίνηση/ανάθεση εργασιών εντός της διοικητικής μονάδας.

      Το πρόβλημα εισέρχεται στην επικοινωνία της διοικητικής μονάδας με τον εξωτερικό -ως προς αυτήν- κόσμο και την ..υπέρβαση των διοικητικών ορίων. Διαφορετικοί "προορισμοί" έχουν διαφορετικές απαιτήσεις ενώ η απαίτηση για νομική ισχύ του οποιουδήποτε εγγράφου επιβάλλει είτε σφραγίδες/πιστά αντίγραφα κλπ είτε υποδομή «ηλεκτρονικών υπογραφών», χωρίς να διαφαίνεται άλλη ενδιάμεση λύση με παράλληλη την ανάγκη για εξεύρεση λύσεων για το μεταβατικό στάδιο από τη μια κατάσταση στην άλλη…Μια καλή λύση (βασισμένη σε ανοιχτό λογισμικό) προτείνεται ως καλή στρατηγική από την ΕΕ όπως εφαρμόστηκε στο Πανεπιστήμιο της Μούρθια

  4. Γίνεται μεγάλη συζήτηση για Ηλεκτρονικά Εντάλματα Πληρωμής, και δεν μιλάμε για ηλεκτρονικές πληρωμές. Στα πλαίσια διαφάνειας και ισονομίας θα πρέπει να αρχίσει άμεσα η υλοποίηση ενός τέτοιου συστήματος καθώς και ενός συστήματος εκκαθαρίσεων και συμψηφισμού στους συμβαλλόμενους με το δημόσιο (είτε ιδιώτες, είτε νομικά πρόσωπα). Η εμπειρία απο τον τραπεζικό χώρο υπάρχει. Ο ΔΙΑΣ μπορεί να παίξει ένα τέτοιο ρόλο.

    Οσον αφορά την ηλεκτρονική παρακολούθηση της ζωής εγγράφων και την ενσωμάτωσή τους σε λειτουργίες της δημόσοας διοίκησης, θα πρέπει να σταματήσει η επί σειρά ετών προσπαθειών υλοποίησης «στενών» συστημάτων τα οποία δεν έχουν φέρει αποτελέσματα μέχρι σήμερα. Η ύπαρξη τέτοιων συστημάτων είναι περισσότερο απο αναγκαία (υπάρχουν κι’άλλα συστηματα πέραν των παραπάνω αναφερθέντων, αλλά θεωρώ ότι αυτός δεν είναι χώρος διαφήμισης προϊόντων). Ευτυχώς στην Ελληνική αγορά υπάρχει η εμπειρία απο την υλοποίηση τέτοιων έργων μεγάλης κλίμακας. Το πρόβλημα είναι η πολιτική απόφαση για την υλοποίηση και -κυρίως- την αξιοποίησή τους.

  5. Παράθεμα: Ένας …αυτόματος απολογισμός για το 2010 (στα αγγλικά) « Λίγο από όλα

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s