Ξεθολώνει σιγά σιγά το πεδίο της Επαγγελματικής Κατάρτισης…

(η εικόνα είναι από το vocationaleducation.biz)

Από τότε που ανακοινώθηκε η αναδιάρθρωση των Υπουργείων και η συγκέντρωση αρμοδιοτήτων Έρευνας και Δια Βίου Μάθησης στο Υπουργείο Παιδείας αναρωτιόμουν για τις προθέσεις σχετικά με το χώρο της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης.

Στο χώρο αυτός δραστηριοποιούνταν (συμπληρώστε με αν κάνω λάθος) φορείς που ανήκαν σε διαφορετικά Υπουργεία κυρίως αυτό του Παιδείας:

  • ο ΟΕΕΚ που επιβλέπει τα ΙΕΚ (δημόσια και ιδιωτικά)
  • Ινστιτούτο Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων και ΚΕΕ, με αρκετά από τα προγράμματά τους να μπαίνουν στα «χωράφια» της κατάρτισης
  • και του Υπουργείου Εργασίας:

  • ΕΚΕΠΙΣ και πιστοποιημένα ΚΕΚ (προσανατολισμένα στη συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση)
  • την Επαγγελματική Κατάρτιση Α.Ε.
  • Το τελικό ΠΔ (ΦΕΚ 221/5.11.2009) ξεκαθαρίζει αρκετά την κατάσταση:


    Άρθρο 8
    Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων
    1. Στο Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων μεταφέρονται, ως σύνολο αρμοδιοτήτων θέσεων και προσωπικού και συγκροτούνται σε Γενικές Γραμματείες, ειδικότερα δε στη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας και στη Γενική Γραμματεία Δια Βίου Μάθησης, αντίστοιχα, οι ακόλουθες υπηρεσίες: α) από το Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας η Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας του τέως Υπουργείου Ανάπτυξης (άρθρο 52 π.δ. 63/2005), καθώς και η εποπτεία των νομικών προσώπων και φορέων που εποπτεύονταν από αυτήν, β) από τα Υπουργεία Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης οι υπηρεσίες και η αρμοδιότητα εισήγησης, σχεδιασμού και εκτέλεσης πολιτικών και προγραμμάτων αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης, καθώς και η αρμοδιότητα εποπτείας των λειτουργιών του Εθνικού Συστήματος Σύνδεσης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με την Απασχόληση (άρθρο 7 παρ. 3 του ν. 3191/2003, Α΄ 258), από το δε Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης οι υπηρεσίες και η αρμοδιότητα εισήγησης, σχεδιασμού και εκτέλεσης πολιτικών και προγραμμάτων συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης της Γενικής Γραμματείας Διαχείρισης Κοινοτικών και άλλων Πόρων (άρθρο 52 π.δ. 63/2005, Α΄ 98).
    2. Στο Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων ανήκει η εποπτεία:
    α) της Εθνικής Επιτροπής Δια Βίου Μάθησης Ε.Ε.Δ.Β.Μ (ν. 3369/2005, Α΄ 171) και ο συντονισμός της δράσης της κατά το μέρος που συνδέεται με το Εθνικό Σύστημα Σύνδεσης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με την Απασχόληση (Ε.Σ.Σ.Ε.Ε.ΚΑ), με σκοπό την εξασφάλιση της εύρυθμης και συνεκτικής λειτουργίας του συνόλου των φορέων δράσεων και πολιτικών της δια βίου μάθησης,
    β) του ΕΚΕΠΙΣ (ν. 2469/1997, Α΄ 38).

    και ήδη έχουν αρχίσει οι αλλαγές αν κρίνουμε τόσο από πρόσφατη αναφορά της Υπουργού Παιδείας για ανάθεση των αρμοδιοτήτων πιστοποίησης και ελέγχου λειτουργίας των «κολλεγίων» (ή όπως ονομαστούν τελικά) στο ΕΚΕΠΙΣ όσο και από τη –σημερινή (δεν ήταν εκεί από την αρχή!)- ένταξη του τελευταίου στον κατάλογο των φορέων στα πλαίσια της σχετικής Πρόσκλησης Ενδιαφέροντος .
    Εν τω μεταξύ είχαν ανακοινωθεί ήδη οι προθέσεις για Ενιαίο Σύστημα (και Πιστοποίησης) της Δια Βίου Μάθησης και της Επαγγελματικής Κατάρτισης.

    Αν και από τις Προσκλήσεις Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος δεν διαφαίνεται κάποια πρόθεση για συνένωση φορέων ίσως οι παραπάνω κινήσεις σε συνδυασμό με μεταφορά/ανταλλαγή αρμοδιοτήτων (που φαντάζομαι θα είναι πιο εύκολη όταν το επιβλέπον Υπουργείο είναι το ίδιο) βοηθήσουν για να ..ξεθολώσει το συγκεκριμένο πεδίο. Έχω αναφερθεί σε προηγούμενη ανάρτηση σε πολλά κοινά σημεία ως προς τα μητρώα εκπαιδευτών των φορέων αυτών και τη διαχείρισή τους αλλά νομίζω η ουσία είναι αλλού: στις δράσεις και τα έργα που πρέπει να «τρέξουν» με τέτοιο τρόπο ώστε να μην υπάρχουν επικαλύψεις σε σκοπούς, ομάδες-στόχους (target groups) κλπ.

    Στις Προσκλήσεις Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος παρατήρησα βέβαια κάποια ..συνέργεια των δύο Υπουργείων στο «Εθνικό Κέντρο Επαγγελματικού Προσανατολισμού» αλλά μάλλον αυτή διατηρείται από παλιά (αν κρίνει κανείς από τη σελίδα τους που έχει να ανανεωθεί αρκετό καιρό – από πριν τις εκλογές). Και τέλος δεν φαίνεται πουθενά ξεκάθαρα ποιά θα είναι η τύχη της «Επαγγελματική Κατάρτιση» Α.Ε.

    Για να δούμε…

    ΥΓ. Εννοείται αν έχετε κι άλλες πληροφορίες είναι ευπρόσδεκτες!

    UPDATE 2010-01-05 Αργά αλλά σταθερά ξεκαθαρίζουν όλο και περισσότερο τα σχέδια του Υπουργείου Παιδείας για όσα αναφέρω παραπάνω, αν κρίνω από τις χτεσινές ανακοινώσεις…Βέβαια υπάρχει και η διαβούλευση σε λίγες μέρες αλλά πού θα πάει;

    5 thoughts on “Ξεθολώνει σιγά σιγά το πεδίο της Επαγγελματικής Κατάρτισης…

    1. Επειδή ανήκω στο ΔΣ της Πανελλήνιας ένωσης ιδιοκτητών εργαστηρίων πληροφορικής, θα ήθελα τις απόψεις σας ή προτάσεις σας για τα Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών, σε σχέση με τα νέα δεδομένα. Σε μια στιγμή μάλιστα που ετοιμάζονται εαν όλα πάνε καλά να αδειοδοτηθούν στο μέλλον απο το ΥΠΕΠΘ.

    2. Ζητώ συγγνώμη για την καθυστερημένη απάντηση…Δυστυχώς δεν έχω πληροφορίες «εκ των έσω» αλλά όσα σημειώνω παραπάνω τα «συνάγω» παρακολουθώντας τις ανακοινώσεις αλλά και το γενικότερο κλίμα…

      Γενικά θεωρώ θετικό το γεγονός ότι θα υπάρχει κάποιος φορέας με «ειδίκευση» στο χώρο της πιστοποίησης/παρακολούθησης/επίβλεψης φορέων εκπαίδευσης σε σχέση με το υπάρχον σύστημα (με τις σχετικές αρμοδιότητες ειδικα για τα ΕΕΣ και τους Φορείς Πιστοποίησης Δεξιοτήτων να έχουν δοθεί σε Τμήμα (Τμήμα Οργάνωσης) του ΟΕΕΚ – ειλικρινά ακόμη αναρωτιέμαι με ποιό σκεπτικό).

      Θεωρώ ακόμη ότι για τη βελτίωση του ανταγωνισμού στο χώρο καλό είναι να «μπει στο χορό» και το Κρατικό Πιστοποιητικό Δεξιοτήτων Χρήσης και μάλιστα χωρίς προαπαιτούμενα παρακολούθησης μαθημάτων πέρα από το απολυτήριο του γυμνασίου.

      Γενικότερα βλέπω θετικά ότι κάπως οργανώνεται ο χώρος του ελέγχου τρίτων/ιδιωτικών φορέων και δεν αφήνεται σε …αυτοσχεδιασμούς: Προσωπικά έχουν πέσει στην αντίληψή μου διαφορετικές μέθοδοι ελέγχου ιδιωτικών ΙΕΚ, ιδιωτικών «σχολών δεξιοτήτων πληροφορικής» και ιδιωτικών ΚΕΚ (ακόμη και εντός του ίδιου οργανισμού (βλ. ΟΕΕΚ για τις δύο πρώτες κατηγορίες)!

      Βέβαια, τα ΕΕΣ δεν ανήκουν στο «στενό» χώρο της μεταδευτεροβάθμιας οπότε δεν ξέρω αν η αρμοδιότητα αυτή δοθεί τελικά στο ΕΚΕΠΙΣ ή διατηρηθεί από το ίδιο το Υπ. Παιδείας (αν π.χ. διατηρήσει και τον «έλεγχο» των πιστοποιητικών γλωσσομάθειας)…

      Ελπίζω να είμαι «εντός θέματος»…Οποιεσδήποτε διαφωνίες/παρατηρήσεις ευπρόσδεκτες😉

    3. Πέτρο καταρχήν καλή χρονιά. Όπως ήδη φαίνεται απο τα λεγόμενα της υπουργού, τα ΕΕΣ θα αποτελέσουν μέρος της μεταλυκειακής βαθμίδας, ως μη συνεργαζόμενα με πανεπιστήμια του εξωτερικού και μάλιστα απέναντι απο τα ΚΕΚ. Όχι αντιμέτωπα, απλά σε μια φάση διεκδίκησης κοινών προγραμμάτων στο μέλλον. Ειδικά μάλιστα με τα «επαγγελματικά περιγράμματα» προβλέπω να γίνει……, άς μην το πω καλύτερα γιατί δεν σε ξέρω….
      Πάντως για τα ΕΕΣ τελικά πιστεύω ότι θα είναι αισιόδοξα τα πράγματα, δεδομένου ότι αναβαθμίζονται και μόνο που περνάνε στο υπουργείο παιδείας !!! Απο ιδιωτικές σχολές δε δεξιοτήτων πληροφορικής, βλέπω ότι σύντομα θα αποτελούμε Μεταλυκειακά Κέντρα Επαγγελματικών Δεξιοτήτων σε οριζόντιο & κάθετο επίπεδο. Αυτό θα επιφέρει ένα φιλτράρισμα στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης ανεβάζοντας τον πήχυ σημαντικά. Σχετικά με το κρατικό πιστοποιητικό πληροφορικής η ένωση μας (ΠΕΙΕΠ – πανελλήνια ένωση ιδιοκτητών εργαστηρίων πληροφορικής) συμφωνεί και επαυξάνει, ΑΡΚΕΙ να γίνει το επίπεδο σοβαρό και όχι αστείο όπως το καταντήσαμε με τις σημερινές πιστοποιήσεις. Τότε θα δημιουργηθεί πολύ μεγαλύτερο πρόβλημα, καθώς βλέπουμε σήμερα το φαινόμενο της απαξίωσης των γνώσεων στην πληροφορική και όλοι να κυνηγάνε μόνο ένα word, excel που ξέρει και η γιαγιά μου, χωρίς την σοβαρή κατοχή δεξιοτήτων στο χώρο εργασίας. Γαι αυτό και τα κέντρα μας γελειοποιήθηκαν, κάτι που η ένωση μας καταφέρνει σιγά – σιγά να ανακάμπτει το κλίμα !!!
      Να είσαι καλά, σε ευχαριστώ για την απάντηση σου. Άνοιξα προχθές ένα blog, έτσι για φίλους της εκπαίδευσης psarakisv.blogspot.com. Στο skype εαν θέλεις ποτέ κάτι είμαι psarakisb.

    4. Ενδιαφέρουσες οι πληροφορίες και οι απόψεις, εύχομαι κι εγώ καλή χρονιά και καλή αρχή στο blog σου! Θα το παρακολουθώ και θα είμαστε σε επαφή…Καλή συνέχεια!

      Υ.Γ. Όσο για τις προβλέψεις σου μπορείς να εκφράζεσαι ελεύθερα! Τουλάχιστον φυσιογνωμικά γνωριζόμαστε…σπούδασα και δούλεψα στα Χανιά οπότε γνωρίζω κάπως την εκεί πραγματικότητα ενώ έχω διαβάσει τα σχετικά άρθρα σου στον τοπικό Τύπο για την απαξίωση της Πληροφορικής και την στρεβλή σύνδεσή της αποκλειστικά με τις δεξιότητες χρήσης συγκεκριμένων πακέτων λογισμικού αλλά και -κυρίως- με τη λήψη του «χαρτιού» στη συνείδηση των πολλών…

    Σχολιάστε

    Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

    Λογότυπο WordPress.com

    Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

    Φωτογραφία Twitter

    Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

    Φωτογραφία Facebook

    Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

    Φωτογραφία Google+

    Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

    Σύνδεση με %s