Η ευρύτητα της Δια Βίου Μάθησης

Η εικόνα βρέθηκε μέσω Google Images αλλά δεν έγινε δυνατό να εντοπιστεί ο αρχικός δημιουργός

Παρακολουθώ εδώ και μερικές μέρες τη «συζήτηση» που έχει ξεκινήσει στo πλαίσιo της διαβούλευσης για το Κείμενο Κατευθύνσεων για τη Διά Βίου Μάθηση.

Πέρα από τις …γκρίνιες που συναντά κανείς στα σχόλια (είναι πολλές και σε αρκετές περιπτώσεις δικαιολογημένες) και την παντελή σιγή/απουσία των επίσημων φορέων του χώρου (θεωρώ ότι κάποια στιγμή θα πρέπει η συμμετοχή των εμπλεκόμενων φορέων στη διαβούλευση να γίνει υποχρεωτική) , είναι παραπάνω από εμφανής η σύγχυση για την έννοια της Διά Βίου Μάθησης (ΔΒΜ) και τι τελικά αυτή περιλαμβάνει στη σύγχρονη πραγματικότητα.

Οι όροι που χρησιμοποιούνται (εντός κι εκτός σχολίων) είναι αρκετοί:

  • Διά βίου μάθηση
  • Εκπαίδευση ενηλίκων
  • Κατάρτιση
  • Τυπική/Άτυπη εκπαίδευση
  • Εκπαίδευση σε ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες
  • Ανοιχτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση
  • Αυτοκατευθυνόμενη μάθηση
  • Θεωρίες μάθησης ενηλίκων (ανδραγωγική, μετασχηματίζουσα κλπ) και διαφοροποίησή τους από τις αντίστοιχες παιδαγωγικές θεωρίες κ.α.

Μια απόπειρα αποσαφήνισης των όρων και των εννοιών που εμπλέκονται στο πεδίο αυτό γίνεται στο Εκπαιδευτικό Υλικό που σχεδιάστηκε στο πλαίσιο του προγράμματος «Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Ενηλίκων» του ΚΕΕΕΝΑΠ.
Μιας και δεν είναι δυνατή η αναπαραγωγή του εδώ, παραπέμπω σε ένα σχετικό απόσπασμα που εντόπισα εδώ.

Κατά τη δική μου κατανόηση, η έννοια της Διά Βίου Μάθησης είναι αρκετά γενική ώστε να περιλάβει και την (επαγγελματική) κατάρτιση και επιμόρφωση πέρα από τη γενική παιδεία. Η ερμηνεία αυτή συμβαδίζει με τους στόχους της αντίστοιχης ευρωπαϊκής δράσης, όπως αυτή περιγράφεται και στη σχετική σελίδα του Υπ. Παιδείας για το «Πρόγραμμα για τη Δια Βίου Μάθηση». Το πρόγραμμα αυτό μπορεί να δίνει έμφαση στις δράσεις τις σχετικές με την κατάρτιση στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο αλλά όπως και να ‘χει υπάρχει μια αναντιστοιχία, όπως σωστά σχολίαζεται εδώ, ενώ υπό το σκεπτικό αυτό, δεν γίνεται εύκολα κατανοητό γιατί να είναι αρμοδιότητα ενός ακόμη διαφορετικού φορέα (εν προκειμένω του ΙΚΥ) η διαχείριση του προγράμματος αυτού.

Ενδεικτικό της τάσης συσχέτισης της ΔΒΜ – αποκλειστικά και μόνο – με τη γενική παιδεία είναι και το σχόλιο αυτό, όπου υπάρχει μια σχετικά αναλυτική χαρτογράφηση αλλά μόνο αυτού του κομματιού του χώρου της ΔΒΜ.

Υπό το πρίσμα αυτό, έχω την αίσθηση ότι θα πρέπει να υπάρξει σύγκλιση του πεδίου της κατάρτιση αλλά και της επιμόρφωσης (μιας και η δική μου κατανόηση είναι ότι τις περισσότερες φορές οι φορείς που δραστηριοποιούνται στο χώρο αυτό (π.χ. Οργανισμός Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών, Σχολή Επιμόρφωσης Υπαλλήλων Υπ. Οικονομικών, κλπ κλπ) ακολουθούν ..αυτόνομους δρόμους, παρόλο που προσπάθειες με παρόμοιο στόχο έχουν ενταχθεί στο θεσμό των ΚΕΚ (π.χ. ΚΕΚ ΕΛΤΑ)), και όλα να ενταχθούν υπό ενιαία διαχείριση στην προσέγγιση της Διά Βίου Μάθησης…

Εσείς τι λέτε;

UPDATE 2010-02-14: Το σημερινό άρθρο της Ελευθεροτυπίας με τίτλο «Γηράσκω αεί …εκπαιδευόμενος» λύνει αρκετές απορίες σχετικά με τα σχέδια να τεθεί η ΔΒΜ ως ομπρέλα για όσα ανέφερα παραπάνω (κάτι που είναι σύμφωνο και με τη δική μου κατανόηση). Τέλος, αν και άργησα λίγο, πρόσεξα στις παραπομπές της διαβούλευσης και το ακόλουθο σχήμα που – θέλω να ελπίζω – θα τροποποιηθεί λιγάκι μέσω της διαβούλευσης:

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s