Μοντελοποίηση αναγκών εκπαιδευτικού δυναμικού

dielk

Πώς θα μπορούσαν να αποφευχθούν φαινόμενα διελκυνστίδας που όπως φαίνεται θα αρχίσουν μεταξύ Υπουργείου Παιδείας και συνδικαλιστών φορέων των εκπαιδευτικών μετά από τις πρόσφατες εκατέρωθεν δηλώσεις (βλ. συνέντευξη Υπουργού Παιδείας, απάντηση ΟΛΜΕ, μετέπειτα συναντήσεις κλπ π.χ. εδώ) σχετικά με την αξιοποίηση του εκπαιδευτικού δυναμικού;

Προσωπική μου άποψη είναι ότι γίνεται προσπάθεια να λυθεί ένα τελείως δυναμικό πρόβλημα κατανομής πόρων (κλασικό όμως για τα δεδομένα της Επιχειρησιακής Έρευνας) με μεθόδους «κολοκυθιάς»: Να μη μένει ο νεοδιόριστος 3 χρόνια στην πρώτη του τοποθέτηση. Αμ πόσο να μένει; Να μένει ένα! Και γιατί να μένει ένα και να μένει x; κ.ο.κ.

Γιατί να μη γίνει προσπάθεια να αξιοποιηθούν όλα αυτά τα δεδομένα που για χρόνια συγκεντρώνει το Υπουργείο Παιδείας (δεν συζητάμε τό σε πολλές περιπτώσεις είναι οι ίδιοι οι καθηγητές αυτοί που τα συγκεντρώνουν αντί το διοικητικό προσωπικό – αυτό είναι άλλη στρέβλωση), όπως:

  • όσα συγκεντρώνονται μέσω του Survey (και που για την επεξεργασία τους είμαι σίγουρος ότι ξοδεύει κάθε χρόνο ένα μεγάλο ποσό για άδειες λογισμικού στατιστικής επεξεργασίας)
  • τα δημογραφικά δεδομένα (το εθνικό δημοτολόγιο και εθνικό ληξιαρχείο είναι προς ολοκλήρωση, κάποια στοιχεία θα μπορούν να δώσουν προς αυτή την κατεύθυνση — με τους μετανάστες δεν γνωρίζω τι γίνεται…)
  • ο αριθμός των κυήσεων, των εκπαιδευτικών αδειών κλπ
  • τα στοιχεία τρέχουσας τοποθέτησης του εκπαιδευτικού δυναμικού (άραγε το eDataCenter μπορεί να βοηθήσει σ’αυτό ή περιλαμβάνει μόνο τους μετατεθέντες;)
  • οι προτιμήσεις των εκπαιδευτικών (- έστω κι αν οι προτιμήσεις έχουν διαμορφωθεί χρόνια τώρα βάσει των συγκεκριμένων δυνατοτήτων μετακίνησης που παρέχει το τρέχον πλαίσιο – νόμιμων, νομότυπων και ..λοιπών)
  • άλλα στοιχεία που δεν γνωρίζουμε οι απ’ έξω …

Τα στοιχεία αυτά (εννοείται έχοντας αφήσει εκτός όποια από αυτά μπορούν να αποτελούν προσωπικά δεδομένα) θα μπορούσαν να δοθούν προς τρίτους φορείς (ερευνητικές ομάδες, ομάδες ενδιαφερομένων κλπ) ως πρωτόλεια (raw) δεδομένα.

Αφού οριστούν κάποιες συγκεκριμένες μετρικές απόδοσης (π.χ. από την απλή μετρική που χρησιμοποιείται σήμερα του αριθμού αιτήσεων που ικανοποιήθηκαν μέχρι συνδυαστικών μετρικών με βάρη κλπ.), όλο και κάποιος βελτιωμένος αλγόριθμος κατανομής μπορεί να προκύψει εφαρμόζοντας όλες αυτές τις τεχνικές μοντελοποίησης, τους προηγμένους σχετικούς αλγορίθμους (π.χ. μεθευρετικοί, προσαρμοστικοί, εξελικτικοί και δε ..συμμαζεύεται), με τους οποίους καταπιάνεται η ακαδημαϊκή και ερευνητική κοινότητα σε πλήθος προβλημάτων παρόμοιας πολυπλοκότητας…

Από μια τέτοια αντιμετώπιση σίγουρα θα έχουν να κερδίσουν και επιμέρους διαδικασίες (αν ακόμη δικαιολογείται η ύπαρξή τους) όπως αυτή των αμοιβαίων μετακινήσεων στην οποία έχω αναφερθεί ξανά.

Βεβαίως, το πόσο …δυναμική μπορεί να είναι η λύση (με την έννοια ότι υπάρχει και ο ανθρώπινος παράγοντας του προγραμματισμού της ζωής), φαντάζομαι μπορεί να είναι μια από τις παραμέτρους της μοντελοποίησης…

Πόσο μακριά είμαστε άραγε από κάτι τέτοιο;

ΥΓ1. Το Υπουργείο Παιδείας έχει στο οργανόγραμμά του σχετική Διεύθυνση: τη Διεύθυνση Προγραμματισμού και Επιχειρησιακών Ερευνών
ΥΓ2. Ενδεικτικά στοιχεία για το τι είδους δεδομένα διατηρούνται από άλλα εκπαιδευτικά συστήματα (εν προκειμένω το Βρετανικό) δείτε εδώ

UPDATE 2009-12-04 Τα παραπάνω υποβλήθηκαν στην πρόσφατη Δημόσια Διαβούλευση για Προτάσεις για την Πρόσληψη και τις Υπηρεσιακές Μεταβολές του Εκπαιδευτικού Προσωπικού του Υπουργείου Παιδείας.

4 thoughts on “Μοντελοποίηση αναγκών εκπαιδευτικού δυναμικού

  1. Ενδιαφέρουσα πρόταση… ένα ακόμη σημαντικό πρόβλημα του «συστήματος» (και παγκόσμια πρωτοτυπία) είναι ότι η συζήτηση υπουργείων – συνδικαλιστών αρχίζει χωρίς να υπάρχει μια δεκτή από όλες τις πλευρές βάση (πχ, στατιστική μελέτη που δείχνει τα προβλήματα).

  2. Παράθεμα: Πληροφορική υποστήριξη και ΚΥ Υπουργείου Παιδείας | @pgaval

  3. Παράθεμα: Αρχική διαβούλευση για “Απλούστευση Διαδικασιών Ενιαίου Φορέα Διοικητικής Υποστήριξης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας ΕκπαίδευσηςR

  4. Παράθεμα: Αρχική διαβούλευση για “Απλούστευση Διαδικασιών Ενιαίου Φορέα Διοικητικής Υποστήριξης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας ΕκπαίδευσηςR

Σχολιάστε